Lejek sprzedażowy – jak go wykorzystywać?

Lejek sprzedażowy
Kliknij aby ocenić!
[Suma: 0 Średnia: 0]

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym, dlaczego zakupiłeś taki, a nie inny produkt? Co Tobą kierowało? Co spowodowało, że spośród wielu konkurencyjnych opcji wybrałeś właśnie tę? Nic nie dzieje się przez przypadek, nawet jeżeli decyzję podejmujesz w pełni racjonalnie. Zanim dojdzie do zakupu, po drodze muszą wystąpić pewne czynniki, które utwierdzą Cię w przekonaniu, że to właściwy wybór.  Lejek sprzedażowy to narzędzie w formie wykresu, którego rolą jest odzwierciedlenie rzeczywistego procesu sprzedażowego. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Analiza zachowań konsumenta – model EBK

Jeśli chcesz założyć firmę lub przenieść jej siedzibę możesz to teraz zrobić przez Wirtualne biuro Wrocław

Lejek sprzedażowy – etapy

Lejek sprzedażowy można podzielić na następujące etapy:

  1. Etap świadomości – potencjalny klient jest świadomy istnienia danej marki/produktu/usługi. Na tym etapie powinieneś wiedzieć, kto jest potencjalnym odbiorcą Twoich działań i jak najlepiej przyciągnąć uwagę tych osób, jak nawiązać z nimi relację w sieci. 

2. Zainteresowania – potencjalny klient wyraża pewne zainteresowanie usługą/produktem przez wykonywanie researchu. Wszedł on na naszą stronę internetową i podoba mu się jej zawartość. Co dalej? Na tym etapie procesu sprzedaży klientowi trzeba przedstawić konkretny produkt i nakierować jego uwagę na nasze strony sprzedażowe, tam, gdzie przedstawiamy konkretne usługi/produkty, jakie mamy do sprzedania. 

3. Oceny – potencjalny klient rozważa rozwiązania konkurencji, aby zbliżyć się do końcowej decyzji zakupowej. Bardzo skutecznym argumentem na tym etapie sprzedaży są pozytywne opinie wcześniejszych użytkowników. Jeśli się to uda, “leady”, czyli konsumentów zainteresowanych naszą ofertą będziemy mogli podzielić na trzy kategorie:

  • leady gorące, czyli osoby, które są bardzo zainteresowane naszą ofertą. Specjalnie dla nich portale sprzedażowe zakupowe umieszczają przycisk “kupuję” zawsze w najbardziej widocznym miejscu na stronie. 
  • leady ciepłe – konsumenci zainteresowani ofertą, którzy decyzję o zakupie odkładają na później. Dla nich trzeba stworzyć specjalną strategię nienachalnego przypominania o naszej ofercie, o tym, jaka jest wyjątkowa i jak bardzo jest potrzebna konsumentom.
  • zimne – osoby niezainteresowane naszą ofertą w danym momencie, ale dobrze rokujące na przyszłość. Dla nich profesjonalne portale sprzedażowe zakupowe tworzą newslettery, oferty specjalne i inne narzędzia, które mają na celu nawiązanie dłuższej relacji z konsumentami. 
  1. Decyzji – ostateczna decyzja zostaje podjęta i klient dokonuje zakupu. Konsument, który kupi dany produkt, powinien mieć także możliwość otrzymywania dodatkowych informacji o jego aktualizacjach, nowych wersjach, tak, aby kiedyś jeszcze być może do nas wrócił.
  2. Ponownego zakupu – klient jeszcze raz dokonuje zakupu produktu lub usługi.

Jeśli chcesz założyć firmę lub przenieść jej siedzibę możesz to teraz zrobić przez Wirtualne biuro Wrocław

Lejek sprzedażowy
Lejek sprzedażowy – jak go wykorzystywać?

Dlaczego warto korzystać z lejka sprzedażowego?

Choć wymaga pewnych nakładów pracy i wysiłku, dobrze przygotowany lejek sprzedażowy niesie ze sobą wiele korzyści. Do najważniejszych z nich należą:

  • możliwość trafnego zaplanowania działań prowadzonych na różnych etapach sprzedaży,
  • stworzenie jednolitego, dostosowanego do potrzeb firmy systemu oceny i promowania leadów,
  • stałe monitorowanie skuteczności prowadzonej w danej chwili sprzedaży,
  • możliwość łatwej analizy skuteczności działań prowadzonych na każdym etapie lejka,
  • poznanie momentu, w którym klienci najczęściej rezygnują z transakcji, co pozwala skorygować prowadzone na tym etapie działania.

Lejek sprzedażowy ułatwia zatem dobór technik sprzedaży i generowania leadów, a przy tym pozwala wyodrębnić grupę klientów, na których należy skupić się najbardziej, wskazuje odbiorców niezainteresowanych ofertą, oszczędza czas i ułatwia monitorowanie podejmowanych działań oraz ich skuteczności.

Lejek sprzedażowy – podsumowanie

Po poznaniu zalet tej techniki sprzedażowej, łatwo można stwierdzić do czego przede wszystkim jest przeznaczona. Lejek sprzedażowy służy do monitorowania potencjalnych klientów na każdym etapie procesu sprzedażowego. Z łatwością można stwierdzić, gdzie i w którym momencie tracimy najwięcej klientów. Widoczne są także sprzedażowe szanse, a po spełnieniu określonych kryteriów, przyszli klienci mogą wejść na następny poziom. Oprócz tego dobrze skonstruowany proces sprzedaży może nam uświadomić potencjalny przychód, czy liczbę tych procesów, które są w trakcie finalizowania. Ułatwia to kontrolowanie procesu planowania, kontroluje czynności sprzedażowe i przychody.

Jeśli chcesz założyć firmę lub przenieść jej siedzibę możesz to teraz zrobić przez Wirtualne biuro Wrocław

Warte uwagi: Na czym polega analiza SWOT?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *