Crowdfunding czyli finansowanie społecznościowe

crowdfunding
Kliknij aby ocenić!
[Suma: 0 Średnia: 0]

Finansowanie przedsięwzięć rozwojowych, startu działalności gospodarczej czy innowacyjnych inwestycji może wymagać dużych nakładów finansowych. Własne środki mogą okazać się przy tym zbyt niskie. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym ile genialnych wynalazków nigdy nie powstało, tylko dlatego że pomysłodawcy brakowało pieniędzy na rozwój projektu? Niestety, tego nigdy się nie dowiemy. Nie jesteśmy w stanie w żaden sposób tego sprawdzić czy zmierzyć. Na szczęście pojawił się crowdfunding, dzięki któremu realizacji doczekać się mogą setki świetnych pomysłów.

Crowdfunding to słowo, które od kilku lat robi na świecie i w Polsce sporą karierę. Zamiast szukać jednego inwestora, który wyłoży całą kwotę potrzebną do zrealizowania wymarzonego projektu, możemy postawić na finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding. Wówczas na sumę pieniędzy potrzebnych nam na start złoży się wiele małych wpłat od przekonanych do naszego pomysłu donatorów. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Minimalne wynagrodzenie w 2023

Crowdfunding – wyjaśnienie pojęcia

Zacznijmy od wyjaśnienia samego pojęcia. Pochodzi ono od zbitki angielskich słów “crowd” – tłum oraz “funding” – finansowanie. Istnienie crowdfundingu ściśle wiąże się z powszechnym dostępem do internetu. Polega on na tym, że pomysłodawca danego projektu prosi o wsparcie finansowe internautów, w zamian oferując określone korzyści – np. gotowy produkt lub zniżkę przy jego zakupie, gdy wejdzie już do sprzedaży.Właściwie nie ma ograniczeń co do rodzaju projektów, które są sponsorowane w taki sposób: poprzez zbiórkę funduszy przy użyciu specjalnych platform crowdfundingowych. Na takich platformach funkcjonują dwie grupy podmiotów:

  • pomysłodawcy inwestycji, projektów czy działalności gospodarczych i startupów, którzy wymagają finansowania;
  • inwestorzy wpłacający środki na realizację konkretnych przedsięwzięć, które wzbudzą ich zainteresowanie.

 No dobrze, ale od czego to się zaczęło? Wszystko zaczęło się od branży muzycznej. W latach 90. zespół Marillion dostał wsparcie finansowe na swoją trasę po USA od swoich fanów. W 2000 roku zaś został założony serwis ArtistShare.net, dzięki któremu artyści mogą zbierać pieniądze na projekty od swoich wielbicieli. Osiem lat później w sieci pojawił się Indiegogo.com – portal umożliwiający finansowanie przeróżnych projektów – od wynalazków technologicznych, przez filmy, po obiecujące pomysły na mały biznes. Na Indiegogo można także wesprzeć pieniężnie twórców gier komputerowych, jednak to nie ten serwis króluje w tej dziedzinie. W 2009 powstał Kickstarter – platforma crowdfundingowa, która zdominowała swoją niszę i zasłynęła intrygującymi projektami z kategorii rozrywki elektronicznej. Za jego popularnością przemawiają liczby. Na ponad 111 tysięcy udanych projektów 11 milionów użytkowników tego portalu przeznaczyło ponad 2,5 miliarda dolarów!

Jeśli chcesz założyć firmę lub przenieść jej siedzibę możesz to teraz zrobić przez Wirtualne biuro Wrocław

Rodzaje crowdfundingu

Rozróżniamy trzy główne modele crowdfundingu:

  1. inwestycyjny, zwany inaczej udziałowym – gdzie użytkownicy wpłatę pieniędzy wiążą z korzyściami finansowymi (np. uzyskaniem udziałów),
  2. donacyjny – obejmujący inicjatywy powoływane przez organizacje non-profit oraz popularne zbiórki charytatywne,
  3. pożyczkowy – będący de facto pożyczką z pominięciem udziału instytucji finansowych, organizator zbiórki musi w określonym czasie zwrócić otrzymane pieniądze.

Crowdfunding – kwestie prawne

Organizując zbiórkę za pośrednictwem serwisów crowdfundingowych, warto pamiętać o kwestiach prawnych. Nie istnieją specjalne regulacje dla tej działalności. Przepisy, które mają zastosowanie w danym przypadku, zależą od rodzaju umowy nawiązanej ze wspierającymi.

Crowdfunding charytatywny, czyli nieoferujący internautom nic w zamian, podlega pod ustawę o darowiźnie i wymaga opłacenia podatku odpowiedniej wysokości. Jeśli jednak dochodzi do sprzedaży (w zamian za wsparcie użytkownik otrzyma gotowy produkt), całość należy rozpatrywać zgodnie z umową sprzedaży. W przypadku crowdfundingu udziałowego, oferującego wspierającym nabycie akcji lub udziałów, należy uwzględnić regulacje prawne rynku kapitałowego.

Warte uwagi: Zdolność kredytowa – co na nią wpływa?

Jeśli chcesz założyć firmę lub przenieść jej siedzibę możesz to teraz zrobić przez Wirtualne biuro Wrocław

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *